פיתוח קול למורים, למרצים ולאנשים שמשתמשים בקול

כי הקול שלך הוא הכלי שלך

אנשים רבים משתמשים הרבה בקול שלהם מכורח תפקידם ומצויים בסיכון ליצירת עומס על הקול במידה ולא ישתמשו בו בצורה בריאה ונכונה, לכן המודעות לשמירה על מיתרי הקול ותרגול טכניקות נשימה נכונה עשויים לעזור לשמור על הקול לאורך זמן ולסייע להימנעות מעומס על המיתרים שעלול להוביל בהמשך לתחושת “עייפות קולית” או לצרידות.

איך בנויים מיתרי הקול שלי?

שני מיתרי הקול נמצאים בקצה קנה הנשימה, בתוך קופסת הגרון. המיתרים דומים לשפתיים שסוגרות ופותחות את מעבר האוויר מהריאות לכיוון הפה והאף.

יציאת אוויר מהריאות דרך מיתרי הקול הצמודים זה לזה יוצרת את הקול האנושי, בדומה לבלון נפוח שנחזיק את הקצה שלו ונשחרר ממנו אוויר.

מה יכולים להיות הגורמים לצרידות?

שימוש מאומץ ולא נכון במיתרי הקול בזמן דיבור או הנטייה לצעוק ולהרים את הקול לעיתים קרובות עלולים לגרום לנזק במבנה מיתרי הקול.

לעיתים מדובר במקרה חמור יותר כמו המצאות של יבלות, פוליפים או בצקות על מיתרי הקול או מקרה בו אין סגירה מלאה של מיתרי הקול בזמן הפקת קול.

גם גורמים נוספים כמו הצטברות ליחה, צרבות או אלרגיה כרונית עלולים להשפיע לרעה על בריאות מיתרי הקול – אלה ידרשו טיפול רפואי.

איך נוכל לשמור על בריאות מיתרי הקול?

  • נמנע מהגברת הקול, לא הרבה יודעים אך גם לחישה מאמצת את מיתרי הקול. 
  • נמנע ממצב בו האוויר כמעט נגמר, נעצור את המשפט לנשימה ורק אז נמשיך לדבר.
  • נקפיד על שתיית 8-10 כוסות מים ביום לפחות.
  • לפני שימוש מרובה בקול ניתן לו מנוחה ולא נאמץ אותו.
  • נקפיד שלא לצרוך מוצרי חלב הגורמים להצטברות ליחה בסמוך לשימוש מרובה בקול.

האם אני יכול לשפר את הקול שלי?

התשובה היא כן. תרגול של טכניקות נשימה נכונה ותרגול של חימום קולי מסייעות בשיפור הקול במקרים של צרידות או קושי בדיבור.

המטרה העיקרית שלנו בעבודה של טכניקות נשימה היא להעניק תמיכה למיתרי הקול שתאפשר להם לפעול במקסימום יעילות ומינימום מאמץ ועומס שמופעל עליהם.

תרגילי החימום הקולי עוזרים ליצור איזון בין האוויר שנמצא בחלל הפה לבין האוויר שנמצא בחלל האף בזמן דיבור, מה שיאפשר לנו ליצור עומק ונפח בקול, לשלוט בקול בצורה טובה יותר ולשפר דיקציה.

חשוב שלא לתרגל חימום קולי אם הגרון כואב, במצב כזה חשוב לתת לו לנוח ולהפעיל עליו מינימום מאמץ ככל הניתן. תרגילי הנשימה והחימום הקולי צריכים להרגיש נעים.