פיתוח קול ומה שעומד מאחוריו

למרות האמונה הרווחת לפיה פיתוח קול אינו מתאים לכל אחד, הקול שלנו הוא ממש כמו כלי נגינה. כמו שכל אחד יכול ללמוד לנגן על כל כלי נגינה, כך גם כל אחד יוכל לפתח את הקול. פיתוח קול יכול להתאים גם לילדים וגם למבוגרים ולכל הרמות השונות, בין אם רק התחלתם לשיר ובין אם שרתם מילדות, לעצמכם, לחברים ולמשפחה או במסגרות שונות.

רקע אנטומי

ביום יום כשאנחנו מדברים, אנחנו מכניסים אוויר לריאות ואז נושפים אותו החוצה, במהלך שירה הקול שלנו יוצא דרך מיתרי הקול אל חלל הפה, האוויר מגיע אל מיתרי הקול באמצעות שריר הסרעפת. זאת אומרת שאנחנו לא משתמשים בריאות, אלא בשריר הסרעפת שנמצא בבטן העליונה. לכן, חשוב מאוד לאמן את שריר הסרעפת באמצעות תרגילי נשימות וחימום קולי, ממש כמו אימון שרירים ספורטיבי, מה שיאפשר לנו להפיק קול בצורה טוב באופן מקסימלי ובמינימום של מאמץ.

באיזה גיל מומלץ להתחיל ללמוד פיתוח קול?

זיהיתם אצל הילד\ה שלכם פוטנציאל מוזיקלי? אתם לא לבד. ילדים רבים מתחברים למוזיקה מגיל צעיר, חולמים על בית ספר למוסיקה וצמאים להתפתחות מוזיקלית ועם עידוד נכון של ההורים הם בהחלט יכולים להפיק מכך תועלת רבה.

מחקרים רבים מראים כי שירה מוזיקלית היא טובה ובריאה בכל גיל, היא מפתחת את הדמיון והיצירתיות ומעצימה גם מבחינה אישיותית, מחברת אותנו לעצמנו ותורמת לדימוי העצמי, אך עם זאת, חשוב לתת חשיבות לגיל של אותו ילד או ילדה שמתחילים ללמוד פיתוח קול, כי קיים שוני אנטומי בין ילדים לבין מבוגרים, מה שמשפיע על המנעדים המוזיקליים בהם יוכלו לשיר או גודל הריאות שישפיע על אורך הנשימה בכל שורה מוזיקלית.

הגיל המומלץ להתחיל שיעורי פיתוח קול לילדים הוא בערך סביב גילאי 7-8, אך בגילאים צעירים כאלה חשוב לפתח מודעות אצל הילד\ה לגבי כל תחושה של אי נוחות בזמן שירה, בין אם מדובר בכאב, צרידות או תחושת עומס ומאמץ בהפקת הקול. חשוב לשים דגש על התחלפות הקול, אצל בנים הקול מתייצב סביב גילאי 13-14 ואצל בנות סביב גילאי 12-13.

כמה עולה שיעור פיתוח קול?

מחירי שיעור פיתוח קול של בין 45 דק’ ל60 דק’ יכולים לנוע בין 120 שקלים אצל מורים בתחילת דרכם עם מעט ניסיון ועד 400-500 שקלים אצל מורים בעלי ניסיון רב ומוניטין של שנים בתחום. מומלץ לבחור מורה לפיתוח קול שאתם יודעים שיש לו ניסיון רב וגישה טובה ללא פשרות.

איך לבחור מורה לפיתוח קול?

כשאתם מחפשים מורה לפיתוח קול חשוב לשים דגש על הכימיה ביניכם, חשוב למצוא את המורה שמאמין ביכולות שלכם ויודע לנתב אותם אל עבר המטרה. מורה טוב לפיתוח קול יודע לאבחן את המנעד הקולי והיכולות הקוליות ולהתאים את מסלול היעד תוך הצבת מטרות בהתאם לזיהוי האלמנטים לשיפור ושימור אצל התלמיד, כמובן שהתהליך אצל כל תלמיד הוא אינדיבידואלי ושונה.  

שיעור מוזיקה פרטי או סדנה מוזיקלית

לשתי צורות הלימוד יש יתרונות שונים, לכן התשובה נמצאת אצלכם. כשמדובר על שיעור מוזיקה פרטי, מדובר על הכוונה נקודתית שתעזור לתלמיד להשתפר ולחזק את החולשות שלו בשירה, בין אם מדובר על דיקציה, הרחבת המנעד, אלתור או פיתוח שמיעה.

עם זאת, כשמדובר בסדנה מוזיקלית, מצטרף לעניין הפן החברתי, אין ספק שמאוד כיף ללמוד מוזיקה בקבוצה וניתן ללמוד הרבה גם מהתמודדות של משתתפים אחרים בסדנה ותהליך הלימוד שלהם, להכיר אנשים חדשים בעלי תחום עניין דומה לשלכם וכמובן שהעלות של השתתפות בסדנה מוזיקלית תהיה מוזלת יותר מאשר שיעור מוזיקה פרטי.